نکات مرتبط با ثبت نام و اظهارنامه مالیاتی


  

قابل توجه مودیان گرامی و همکاران محترم
برخی توضیحات پیرامون فرآیند الکترونیکی ثبت نام و تسلیم اظهارنامه مالیاتی
(نسخه3- خرداد ماه 1394)


1 .  عدم ثبت نام مجدد مودیان:
فرآیند ثبت نام الکترونیکی مودیان مالیاتی) به صورت دو مرحله ای (برای هر مودی فقط و فقط یک نوبت انجام می پذیرد. بنابراین آن دسته از مودیان گرامی که در دو سال اخیر اقدام به ثبت نام الکترونیکی نموده اند، به هیچ وجه نبایستی اقدام به ثبت نام مجدد برای همان بنگاه اقتصادی نمایند و می توانند با استفاده از اطلاعات ثبت نام قبلی نسبت به انجام امور مالیاتی الکترونیکی خود اقدام نمایند.


2. روش اخذ مجدد کد رهگیری مفقود شده:
آن دسته از مودیان که کد رهگیری ثبت نام الکترونیکی ایشان مفقود گردیده است، می توانند با مراجعه به بخش "ثبت نام و صدور شماره اقتصادی" سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir   و با استفاده از امکان "یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام " نسبت به دریافت مجدد این کد اقدام به عمل آورند.


3. عدم پیش ثبت نام سایر شرکای واحدهای شغلی مشارکتی:
آن دسته از واحدهای شغلی (کسبی) اشخاص حقیقی که مالکیت آن به صورت مشارکتی می باشد، در مرحله پیش ثبت نام صرفا یکی از شرکاء (شریک اصلی) به عنوان نماینده واحد شغلی نسبت به پیش ثبت نام اقدام می نماید. در مرحله دوم ثبت نام الکترونیکی و پس از دریافت پاکت نام کاربری و رمز عبور، اطلاعات سایر شرکاء دریافت و در سامانه ثبت می گردد. به ازای هر واحد کسبی مشارکتی تنها تکمیل نمودن یک اظهارنامه که در آن اطلاعات کلیه شرکاء ثبت می گردد، کافی است و شرکاء نیاز به تکمیل اظهارنامه انفرادی ندارند.


4.  کد پستی ثبت نام، مربوط به محل فعالیت:
در فرآیند ثبت نام الکترونیکی و هم چنین فرآیند اظهارنامه الکترونیکی کد پستی که مودیان، به ویژه صاحبان محترم مشاغل، در بخش نشانی محل فعالیت ارائه می نمایند، بایستی مربوط به محل فعالیت شغلی ایشان بوده و به هیچ وجه کد پستی محل سکونت مودی در این بخش قابل قبول نمی باشد.


5. نحوه آگاهی مودیان از آخرین وضعیت ثبت نام:
مودیان گرامی می توانند با مراجعه به گزینه  "پیگیری سریع وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی " در بخش "ثبت نام و صدور شماره اقتصادی"،  سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی   www.TAX.gov.ir   نسبت به استعلام آخرین وضعیت خود در فرآیند ثبت نام الکترونیکی اقدام نمایند. این امکان برای واحد های پاسخگوئی ادارات کل امور مالیاتی نیز پیش بینی گردیده است.


6. ویرایش اطلاعات مودی دارای مغایرت اطلاعات پیش ثبت نام:
آن دسته از مودیان گرامی که اطلاعات پیش ثبت نام ایشان در مرحله اعتبارسنجی پیش ثبت نام دارای مغایرت اعلام می گردد، جهت رفع مغایرت، بایستی از شماره/  شناسه ملی و کد پستی به بخش "ثبت نام و صدور شماره اقتصادی " سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی  www.TAX.gov.ir مراجعه و با استفاده از امکانات قسمت "سامانه پیش ثبت نام شماره اقتصادی"   و وارد نمودن، نسبت به اصلاح اطلاعات خود در سامانه اقدام نمایند تا نسبت به اعتبارسنجی مجدد اطلاعات ایشان اقدام به عمل آید.


7. ثبت نام الکترونیکی مودیان، شرط بهره مندی از مزایای اظهارنامه الکترونیکی:
انجام ثبت نام الکترونیکی مودیان، شرط بهره مندی از خدمات تسلیم الکترونیکی  و غیر حضوری اظهارنامه می باشد. در این ارتباط تکالیف مودیان حقوقی (شرکت ها) و اشخاص حقیقی (صاحبان واحدهای کسبی شغلی)  به شرح ذیل می باشد:
• این دسته از مودیان بایستی اطلاعات  ثبت نام خود را تکمیل  و تائید اعتبارسنجی صورت پذیرفته باشد.


8. عدم نیاز به تحویل نسخه کاغذ اظهارنامه:
بنا بر تصمیم سازمان امور مالیاتی کشور، مودیان محترم مالیاتی در سال جاری پس از تکمیل و ارسال نهایی اظهارنامه خود به صورت الکترونیکی نیازی به تسلیم نسخه کاغذی اظهارنامه به ادارات امور مالیاتی نخواهند داشت و اظهارنامه ارسال الکترونیکی نهایی شده، تسلیم قانونی شده تلقی می گردد.


9. چگونگی بهره مندی از مزایای پرداخت الکترونیکی(غیر حضوری)مالیات:
آن دسته از مودیان گرامی که پیش ثبت نام الکترونیکی خود را به انجام رسانیده اند و اطلاعات مرحله پیش ثبت نام ایشان تأیید گردیده است، پس از دریافت پاکت حاوی نام کاربری و رمز عبور ثبت نام مرحله دوم، و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور مذکور، می توانند از مزایای دریافت قبض و پرداخت اینترنتی مالیات بدون نیاز به حضور در ادارات امور مالیاتی و یا شعب بانک بهر ه مند گردند.
برای استفاده از این خدمات الکترونیک، مودیان می توانند به بخش "پرداخت الکترونیکی مالیات" در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.TAX.gov.ir مراجعه فرمایند.



صفحات مرتبط:
سامانه ثبت نام
اظهارنامه الکترونیک مالیات عملکرد و اجاره املاک